امروز پنج شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
11:35:21 - جمعه 19 سپتامبر 2014
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بهترين شيرين کننده چاي براي ديابتي ها
چاي از زمان هاي دور همواره يکي از مرسوم ترين و محبوب ترين نوشيدني هاي ايراني ها بوده است يکي از شيرين کننده هايي که مصرف آن همراه چاي مرسوم مي باشد خرماست.يکي از سوالاتي که همواره به ويژه در مورد بيماران ديابتي مورد سوال بوده اين نکته است که بهترين شيرين کننده اي که […]

چاي از زمان هاي دور همواره يکي از مرسوم ترين و محبوب ترين نوشيدني هاي ايراني ها بوده است
يکي از شيرين کننده هايي که مصرف آن همراه چاي مرسوم مي باشد خرماست.

يکي از سوالاتي که همواره به ويژه در مورد بيماران ديابتي مورد سوال بوده اين نکته است که بهترين شيرين کننده اي که مي توانند همراه چاي استفاده کنند چيست؟

دکتر فرهاد رجب پور، مدير آموزش و پژوهش بنياد ديابت نوشت: چاي از زمان هاي دور همواره يکي از مرسوم ترين و محبوب ترين نوشيدني هاي ايراني ها بوده است. مي توان گفت تقريباً تمام ايراني ها در طول روز حداقل يکبار چاي مي نوشند. در اين زمينه يکي از سوالاتي که همواره به ويژه در مورد بيماران ديابتي مورد سوال بوده اين نکته است که بهترين شيرين کننده اي که مي توانند همراه چاي استفاده کنند چيست؟ در حقيقت اين نکته از اين جهت حائز اهميت است که بيماران ديابتي به علت طبيعت بيماري خود نمي توانند و نبايد همانند افراد عادي از قند، شکر يا ساير شيرين کننده ها استفاده کنند.

يکي از شيرين کننده هايي که مصرف آن همراه چاي مرسوم مي باشد خرماست. خرما حاوي فيبر زياد، ويتامين ها و مواد معدني مي باشد، از طرفي قند موجود در خرما قند ميوه (فروکتوز) مي باشد. فيبر زياد موجود در خرما باعث مي شود که جذب قند آن به کندي صورت پذيرد و در نتيجه مانع از ايجاد نوسانات زياد قند خون مي شود و طبيعتاً فشار کمتري به لوزالمعده افراد ديابتي جهت ترشح انسولين وارد مي شود. به علاوه فيبر موجود در خرما نيز باعث مي شود تا اين ميوه براي دستگاه گوارشي افراد ديابتي نيز مفيد باشد در نتيجه خرما مي تواند يک شيرين کننده مناسب همراه چاي براي افراد ديابتي باشد که علاوه بر مصرف همزمان با چاي مي تواند بخشي از انرژي روزانه افراد ديابتي را تامين کند. ولي بيماران ديابتي بايد توجه داشته باشند که همه ميوه ها از جمله خرما حاوي قند مي باشند و مصرف بيش از حد آن ها به هيچ وجه توصيه نمي شود.

در اين زمينه بايد به اين نکته اشاره کرد که خرماي خشک و خرماي تازه از نظر محتواي غذايي تفاوت چنداني با هم ندارند ولي خرماي خشک به دليل اينکه آب خود را از دست داده است حاوي قند و کالري متراکم تري مي باشد و در حجم هاي مساوي قند خون بيشتري نسبت به خرماي تازه وارد بدن مي کند، لذا مصرف خرماي خشک و ساير ميوه هاي خشک شده با اين تصور که قند پايين تري دارند به ديابتي ها توصيه نمي شود.

برخي از مواد گياهي مانند هل، دارچين و عرق نعنا به دليل خواص آنتي اکسيداني که دارا مي باشند مي توانند همراه چاي استفاده شوند به خصوص دارچين که اثرات پايين آورنده قند خون آن ثابت شده است، انتخاب مناسبي براي افراد ديابتي مي باشد. ولي بايد توجه کرد که اين مواد نيز به اندازه و برحسب ذائقه هر فرد استفاده شوند و مصرف بيش از حد اين ترکيبات توصيه نمي شود. ساير شيرين کننده هاي مرسوم که همراه چاي مصرف مي شوند مانند گز، نقل، پولکي، نبات و شکلات همگي حاوي قند ساده مي باشند که سريعاً جذب شده و قند خون را بالا مي برد. در نتيجه فشار مضاعفي بر روي لوزالمعده افراد ديابتي وارد شده و کنترل بيماري را در آن ها با مشکل روبرو مي کند لذا مصرف اين مواد همراه چاي به ديابتي ها توصيه نمي شود. بايد به اين نکته توجه کرد که تفاوتي بين قند و شکر وجود ندارد و هر دوي آن ها حاوي ساکاروز مي باشند. مصرف چاي با يک حبه قند يا يک قاشق شکر به يک اندازه مي تواند قند خون افراد ديابتي را بالا ببرد.

نکته ي ديگري که ذکر آن مي تواند نه تنها براي افراد ديابتي بلکه براي عموم مردم نيز مفيد باشد اين است که چاي حاوي ترکيبي به نام تانن مي باشد که اين ماده با آهن موجود در مواد غذايي ترکيب شده . مانع از جذب آن مي شود. لذا توصيه مي شود که بين مصرف چاي با غذا يک فاصله حداقل 30دقيقه اي وجود داشته باشد تا با جذب آهن مواد غذايي تداخل نداشته باشد. علاوه بر اين مصرف چاي بلافاصله پس از غذا نيز توصيه نمي شود زيرا باعث برگشت اسيد معده (ترش کردن) و سوء هاضمه مي شود.

توصيه مي شود که افراد از چاي کمرنگ به جاي چاي پر رنگ استفاده کنند زيرا چاي پر رنگ حاوي مقادير زيادي کافئين بوده که براي بدن مضر است. در کل اگر يک فرد ديابتي بتواند چاي را بدون شيرين کننده ها استفاده کند بهترين انتخاب است زيرا مصرف مواد شيرين حاوي قند هاي ساده بايد تا جاي امکان در افراد ديابتي محدود شود. همانطور که در افراد عادي نيز مواد قندي در رأس هرم غذايي قرار داشته و کمترين سهم را به خود اختصاص مي دهند.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
ويژه نامه
تعداد شماره ها: 0
بجستان نیوز بجستان نیوز بجستان نیوز تابناك وب تابناك وب تابناك وب